Kijk Verkoopstyling

Jouw woning professioneel klaarmaken voor verkoop.

HIER PAST GEEN BED IN …..

Meneer was er vast van overtuigd; hij woonde al 20 jaar in dit huis en er had nog nooit een bed in gestaan; dat past écht niet.

Met mijn geoefende blik (haha) schatte ik dat het wél kon. En vol overtuiging zei ik dat het echt wél zou passen.

Ik heb altijd een rolmaat bij me. Die er bij gepakt en voilà, 2.10m. De gewenste 3de slaapkamer was een feit.

De woning werd in de verkoop gezet als fijne gezinswoning, trok meer kijkers dan verwacht, want een bredere doelgroep, en werd voor een mooi bedrag verkocht.

Als de bewoner al niet kan inschatten hoe groot een ruimte is en wat de mogelijkheden zijn, dan kan een kijker dat aan de hand van de foto’s op Funda zeker niet.

Daarom is het zo veel beter de woning in te richten voor verkoop.

En ….. het ziet er toch ook veel aantrekkelijker uit?

N.B. foto’s zijn van andere slaapkamers

een woning meubileren voor verkoop

                                                                                                  Foto: HuisinBeeld

Meubels laten een woning tot leven komen …..

 

In eerdere posts heb ik laten zien hoe je een gemeubileerde woning aantrekkelijker kan maken voor verkoop.

Maar wat als de woning leeg is. Dat oogt lekker ruim, toch?

Dat wordt vaak gedacht. Maar weet je dat een gemeubileerde woning ruimer oogt dan een leeg huis? Meubels geven een referentie. Juist door de meubels zie je wat past, hoe je het kan indelen en hoeveel (loop)ruimte er overblijft. De inrichting geeft ook diepte en nodigt uit om verder te kijken.

 

En niet onbelangrijk: de sfeer. Een lege woning is kaal, sfeerloos en het klinkt hol. Dat geeft niet echt een fijn huiselijk gevoel. Voel je je hier thuis? Juist dát geeft vaak de doorslag bij aankoop van een woning.

Zou jij in dit appartement ook wel willen weten hoe die slaapkamer er uit ziet? Met zulke foto’s op Funda worden kijkers nieuwsgierig. Ze willen meer zien en maken een afspraak voor een bezichtiging. En van kijken komt kopen.

Zorg voor een goede presentatie met een aantrekkelijk ingerichte woning voor het beste verkoopresultaat.

Hier worden herinneringen gemaakt …..

Ken je deze zin uit een reclame van een bekende keukenverkoper? Nou, in mijn keuken wordt alleen eten gemaakt, haha.

Voor mezelf vind ik het heel prettig om genoeg werkruimte te hebben in de keuken. Ruimte om groenten te snijden, slagroom te kloppen, koffie in te schenken, brood te smeren, enz. enz. En als het werk gedaan is wordt alles meteen weer opgeruimd; klaar voor de volgende activiteit.

Is dat voor jezelf al fijn, helemaal als je huis te koop staat en er komen kijkers. Kijkers willen de beschikbare werkruimte zien. Ruim daarom vóór bezichtiging je werkblad zoveel mogelijk leeg. Sowieso dingen die niet in een keuken thuishoren eruit. Berg alle flessen, potjes, bestek en schoonmaakartikelen in de kast. Een paar decoratieve planken of één mooi item kunnen sfeer toevoegen. Heb je een mooi espresso-apparaat o.i.d. dan kan je die, mits er genoeg ruimte overblijft, laten staan; zet alle andere apparaten uit het zicht.

Ruim ook de kasten en laden op. De keuken wordt mee verkocht met het huis; kijkers mogen in de kasten, lades, oven en vaatwasser kijken. Als de kastjes uitpuilen lijkt het of er niet genoeg bergruimte is. Maak tenslotte alles goed schoon met een schoonmaakmiddel met frisse geur.

Want of je er nu herinneringen maakt, of alleen eten, de keuken is een heel belangrijk onderdeel van de woning.

WOW, een grote gouden leeuw!

 

We bezichtigen een woning. We komen de straat in en lopen over de aangeveegde stoep door de onkruidvrije tuin naar de voordeur. We bellen aan en gaan naar binnen. We lopen door de frisse opgeruimde gang naar de woonkamer (zie vorige bijdragen ). En dan …

 

WOW, een grote gouden leeuw

WOW, deze mensen houden echt wel van paars

WOW, wat veel spullen; het is ook niet heel groot hier

 

Het is goed als bij een bezichtiging de woning iets losmaakt bij de kijkers. Dat wil je, want het gevoel speelt een heel belangrijke rol bij het kopen van een huis.

Alleen, wát voor gevoel; het WOW, hoe kunnen mensen hier wonen, of het WOW, wat een fijne ruime woning …

 

Als er één ruimte is waar een goede sfeer moet hangen is het wel de woonkamer. Je mag best zien dat er gewoond wordt, het hoeft geen toonzaal te zijn. Maar als je kijkers een goed gevoel wilt geven is het belangrijk dat zij zich hier wel zien wonen. Het moet al een beetje voelen als hún huis. 

Haal daarom heel persoonlijke dingen, zoals foto’s, weg. Ruim kleine losse spullen op. Te veel meubels, een uit de hand gelopen verzameling, een overheersende kleur, of een grote blikvanger in de woonkamer leiden de aandacht af van waar het om gaat: de ruimte, indeling en mogelijkheden van de kamer. 

Zorg dat er loopruimte is en vrij zicht naar tuin of balkon. Zorg voor een goede balans tussen ruimte en sfeer.

 

Het voelt misschien als een beetje afscheid nemen van je huis, maar is dat niet net waar je mee bezig bent? Het is een stap op weg naar je volgende huis.

Ik moest kloppen want de bel doet het niet …..

Ken je hem nog, de legendarische zin uit Samson en Gert?

Heel grappig, maar niet als het jouw bel is en er komen kijkers voor je te koop staande woning. Je hebt een goede indruk gemaakt met de voorkant van het huis (zie vorige post), en dat goede gevoel wil je niet kwijtraken. Oké, de bel doet het dus, en de buitenverlichting werkt ook.

Dan komen de kijkers de hal in. Als je zorgt voor een lichte, ruime, frisse indruk lopen de kijkers op een plezierige manier door naar de woonkamer. Dus niet gehinderd door een kapstok vol jassen, stapels schoenen op de vloer en een stofzuiger in de hoek.

Als je je tussen de spullen door moet ‘wringen’ zie je de mensen denken: ‘hmmm, hier is niet genoeg opbergruimte’. En een muur vol familiefoto’s is heel leuk voor jouzelf, maar leidt enorm af en maakt het moeilijk voor kijkers om het als hún thuis te zien.

Is de muur gedecoreerd met strepen van kinderfietsjes? Even een kwastje erover. Maak de hal sfeervol met een paar accessoires, passend bij de rest van de inrichting. Zo wordt het een volwaardig onderdeel van de woning.

In dat leuke straatje staat een huis te koop …..

Wat zien potentiele kopers het eerst bij bezichtigingen? Is dat de woonkamer? De keuken?

Het eerste dat ze zien is de omgeving. Niet voor niets worden er op Funda ook mooie foto’s van het park, de speeltuin, de gracht of monument getoond. Naast de woning zelf is de locatie namelijk één van de belangrijkste issues bij het kopen van een huis.  Ook bij de wijk moeten de kijkers een goed gevoel hebben.

“Location, location, location – Kirstie Allsop”

Dan komen de kijkers de straat in en zien de voorkant van het huis. Ziet die er aantrekkelijk uit? Of moet de stoep nog geveegd, de heg gesnoeid en het onkruid verwijderd worden.

Hier begint echt de bezichtiging. Als de voorkant er verzorgd uitziet neemt de kijker die indruk mee naar binnen. Ze kijken niet naar ‘wat er allemaal nog meer aan mankeert’, maar zullen de woning eerder fris en netjes vinden.

Dus zorg direct voor dat goede gevoel. Dat is meestal leidend voor een goede verkoop.

Advies op maat, huh??? … dat doe je bij interieurstyling, maar bij verkoopstyling?

Ja, dat doe ik ook bij verkoopstyling. Elke woning heeft z’n plus- en minpunten. Als je gaat verkopen wil je je woning zo goed mogelijk presenteren. Dus het accent leggen op de pluspunten.

Ik breng altijd eerst een bezoek. Samen met de verkopers bekijk ik de woning. Daarna geef ik advies over wat het best gedaan kan worden voor een goede presentatie. Ik leg duidelijk het hoe en waarom hiervan uit.

Mijn adviezen zijn vrijblijvend, maar wel, zoals ze in de politiek zeggen, dringend 😉 We bespreken wat de verkopers zelf kunnen doen en wat ze door mij willen laten doen.

Zoals je begrijpt is dat bij elke woning anders; andere pluspunten, andere mogelijkheden, andere doelgroep, …

Elke woning moet een brede doelgroep aanspreken, maar de woningen moeten niet allemaal op elkaar lijken ‘deze heb ik al gezien, oh nee, het was toch een andere …’

Dus advies op maat? JA, bij elke woning, ook voor verkoop.